Golf- en tenniselleboog

Wat kan fysio-manuele therapie betekenen bij een tenniselleboog?
Een tenniselleboog komt in de beste families voor. Bij golfers, tuinier liefhebbers, fervente iPad gebruikers en zelfs bij fanatieke kaartenmakers..

Eerst is het goed wat meer te weten over de elleboog. Deze bestaat uit de bovenarm en twee botten van de onderarm: het spaakbeen en de ellepijp. Foto elleboogOp het plaatje ziet u buigers en strekkers.

  • De spieren aan de binnenkant van de onderarm, de buigers, zitten vast aan de botpunt aan de binnenzijde en worden vooral gebruikt om iets vast te pakken of te knijpen.
  • De spieren aan de buitenkant, de strekkers, zitten vast aan de botpunt aan de buitenzijden.
  • Bij veel dagelijkse bewegingen is er een voortdurend samenspel tussen buigen en strekken.
  • Spieren lopen vanaf de elleboog over de hele onderarm en gaan met lange pezen door in de vingers. Als de aanhechting aan de elleboog geïrriteerd is, geeft dat vaak pijn bij het gebruik van de handen.

Wat merkt u?
Na langdurige of ongewone belasting van de buigers of de strekkers kunt u last ervaren. U merkt:

  • Pijn aan de buitenkant of binnenkant op de uitstekende botpunt in de elleboog.
  • Pijn bij bewegingen van de hand.
  • Zenuwpijn of tintelingen in de hele arm of onderarm. Daarbij spelen stijfheid en belemmeringen in het bewegen van de nek of de bovenrug een rol.

Wat kunt u zelf doen?

  • U kunt de spieren van de onderarm voorzichtig rekken. Dit doet u door de elleboog recht te houden, te ondersteunen met de andere hand en dan de pols rustig naar boven en beneden te bewegen.
  • Een elleboogbrace helpt vaak om bij een ttennisbraceenniselleboog de spieren en pezen rust te geven. Dat vergemakkelijkt het herstel. Kijk voor een voorbeeld in onze webshop 
  • Bent u hersteld dan zijn sporten en bewegen prima. Let vooral op hoe u beweegt en forceer niets!

Wat doet de fysio-manueeltherapeut?
In praktijk Suurenbroek en Van Douveren onderzoekt de fysio-manueeltherapeut of de nek een rol speelt bij de elleboogklachten. Als dat zo is kunnen rustige, milde bewegingen – zónder manipuleren of kraken – de beweeglijkheid van het hele gebied verbeteren. Ook krijgt u oefeningen waarmee u zelf de beweeglijkheid kunt onderhouden en bijhouden.

Meer zien?
Bekijk een korte video over de elleboog.