Schouder

De schouders eronder. Een aap op je schouder. Foto Betty
De variatie aan uitdrukkingen met schouders lijkt op de mooie en complexe samenstelling van het schoudergewricht. Betty gaat er dieper op in. Zij vertelt u hoe de schouders in elkaar zitten. Waardoor schouderklachten ontstaan en wat wij voor u kunnen doen.

Zo zit de schouder in elkaar Schouder2

• De schouder bestaat uit een aantal botten: bovenarm, sleutelbeen en schouderblad. Waar deze botten bij elkaar komen vormen ze samen het schoudergewricht.
  • Rondom zit het kapsel met verschillende verstevigingen daarin, de banden.
  • Op het punt waar veel druk kan komen, bovenin de schouder, vinden we een slijmbeurs. Daaromheen een subtiel stelsel van spieren. Zo blijven alle onderdelen van het beweeglijke schoudergewricht goed stabiel en tegelijkertijd royaal beweeglijk.
  • In samenspel met de arm-, borst-, buik- en rugspieren kunnen de schouderspieren langdurige belastingen aan en veel kracht leveren.

Voor uw schouders is het van groot belang dat ook nek, bovenrug en ribben goed kunnen bewegen.

Wat merkt u ervan?

• pijn in de bovenarm
  • irritatie in het schoudergewricht
  • pijn in het kapsel, de pezen of de slijmbeurs.

Waardoor ontstaan schouderklachten?

• Langdurig dezelfde of vaak herhalende bewegingen.
  • Onverwachte, ongebruikelijke en zware bewegingen.
  • Te weinig beweging, zowel van nek, bovenrug als schouders. Bijvoorbeeld door iPad-gebruik.

Wat kunt u zelf doen?

• Probeer te ontdekken wat de oorzaak of aanleiding van de pijn is. Breng daarin wat verandering.
  • Blijf licht, ontspannen bewegen en wissel bewegingen af. Denk aan rustig zwaaien met de armen.
  • Verzacht de pijn met warmte of een pijnstiller. Dat maakt in beweging blijven gemakkelijker.

Wat doen wij voor u bij schouderklachten?

• Wij zoeken naar de oorzaak van de pijn. Vaak vinden we bewegingsproblemen in nek, bovenrug en ribben. Stijfheid in dit gebied kan makkelijk leiden tot een overbelasting van de schouder.
  • We behandelen de bewegingsbeperkingen met manuele therapie en fysiotherapie. U krijgt ook oefenadvies.
  • We zoeken samen met u naar manieren om de schouder beter te gebruiken en geven advies voor uw dagelijkse bezigheden, werk en sport.
  • Eventueel kunt u een oefenhulpmiddel van ons lenen.

Wat kan er nog meer zijn?

• Bepaalde aandoeningen van organen geven soms schouderklachten. Vaak heeft u dan ook nog andere klachten en/of voelt u zich niet fit. Als wij dit vermoeden, verwijzen wij u door naar uw huisarts.
  • Een schouderpees  kan gerafeld of gescheurd zijn. Dat kan het gevolg zijn van uw leeftijd of een ongeval. Ook kan dit de bijwerking zijn van bepaalde medicijnen.
  • Heeft u naast schouderklachten een uitstralende pijn in de arm? Meestal bevindt de oorzaak van de klachten zich dan in de nek.

Hulpmiddelen

• Met een Bookseat voor uw iPad of boek maakt u lezen en werken comfortabeler voor uw schouder en nek. Bookseats zijn in de praktijk verkrijgbaar.

Wilt u advies of een behandeling? Maak dan een afspraak. Mail naar praktijk@fysiotherapeuten-velp.nl of bel ons op 026-365 3611.

Ga terug naar Fysioconsult voor meer klachten en aandoeningen.