Pijn, wat is dat?

Pijn en gevoel zijn normaal. Ons brein en alle onderdelen van het lichaam spelen erbij mee. Maar hoe werkt het en wat kan de fysio-manueeltherapeut voor u betekenen bij pijnklachten?

Vanuit het hele lichaam gaan pijn- en voelsignalen naar het brein. Via de Zenuwbanenzenuwbanen van ons zenuwstelsel vanuit het lichaam naar de wervelkolom. In het wervelkanaal wordt dit een bundel zenuwbanen en zo gaan de signalen naar het hoofd en de hersenen. De hersenen sturen ook signalen terug en ze registreren en geven betekenis aan pijn.

Drie soorten pijn
Pijn is meestal een waarschuwing. Weefsel en zenuwbanen kunnen beschadigd zijn of het zenuwstelsel is van slag. In alle gevallen kan manuele therapie veel voor u betekenen. Alleen al door systematisch te achterhalen met welke soort pijn u te maken heeft. Dat is belangrijk omdat elke pijnsoort een eigen aanpak en behandelmogelijkheden kent.

We onderscheiden drie soorten pijn.

• Acute pijn
  • Neuropatische pijn
  • Chronische pijn.

Acute pijn duidt op weefselbeschadiging en ontstaat direct. Bijvoorbeeld door een verstuikte enkel of een plotselinge beweging.  Acute pijn kan een aantal weken of maanden duren. Het is verstandig om licht actief te blijven. Gebruik eventueel pijnstillers.

Neuropathische pijn duidt op schade aan de zenuwbanen die pijnsignalen registreren en doorgeven. Dit kan horen bij ziektes als diabetes. Neuropatische pijn kan ook een restklacht zijn bij een beschadigde zenuw. Deze pijn reageert meestal niet op gewone pijnstillers.

Chronische pijn is pijn die langer dan drie tot zes maanden duurt. De weefselbeschadiging is meestal wel hersteld, maar het lichaam blijft via de zenuwbanen pijnsignalen sturen naar de hersenen. En de hersenen bevestigen die alarmsignalen voortdurend. Volgens de literatuur heeft één op de vijf mensen last van deze complexe aandoening. Chronische pijn is te vergelijken met een huisalarm dat voortdurend afgaat, zonder dat er nog een inbreker in het pand is.

Wat is de rol van onze hersenen?
De hersenen registreren de pijnsignalen en bepalen of de alarmbellen aan moeten. Bij schade aan het weefsel is dat terecht. Pijn helpt bij het op gang komen van de herstelprocessen en het waarschuwt ons voor gevaar.

De hersenen kunnen ook een te sterk alarm afgeven, ze zijn dan zelf ontregeld. Het lichaam voelt de pijn, maar de waarschuwing is niet terecht. Hoe kan dat? Er zijn drie verklaringen:

• De bijsturing van de alarmering werkt niet goed in het samenspel van alle delen van de hersenen
  • Pijn roept oude herinneringen, emoties of situaties op die alarmerend werken.
  • De pijn wordt door het lichaam te sterk doorgegeven aan de hersenen. Is dit allemaal het geval dan is er vaak sprake van sensitisatiepijn. De pijn die u voelt, is echt, maar er is geen schade.

Wat doet de therapeut?
Wij analyseren eerst met welk soort pijn u kampt. Dan doen we met onderzoek, vragenlijstjes en via de VAS-score. Vervolgens stellen we u behandelingen voor.

• Bij acute pijn besteden we aandacht aan het weefselherstel en goed gebruik van het lichaam.
  • Bij chronische pijn bekijken we allerlei zaken die invloed hebben op de pijn.
  • We zorgen vanuit de manuele therapie dat alle voorwaarden voor beweging in de gewrichten weer in orde zijn.
  • Rustige manuele therapie heeft via de hersenen een dempend effect op de pijn.
  • Met  onze fysiotherapeutische mogelijkheden geven we u begeleiding en  beweegadviezen die u in het dagelijks leven kunt uitvoeren.

Wat kunt u zelf doen?

• Probeer uw pijn en de mogelijkheden van uw lichaam te begrijpen en stem uw activiteiten daarop af.
  • Blijf in beweging. Vaak is dat goed voor de functie en het herstelproces van alle weefsels van ons lichaam.
  • Overweeg pijnstillers. Als pijn leidt tot verkrampte bewegingen, kunnen paracetamol of pijnstillers met een ontstekingsremmende werking de pijn dempen. Dat helpt u soepeler te bewegen.

Wat kan er nog meer zijn?
In ons lichaam kan soms ook pijn van organen doortrekken naar delen van het bewegingsapparaat. Zo kan blaasontsteking rugpijn geven en pijn in de linker arm kan wijzen op hartklachten. In zulke situaties vragen we u contact op te nemen met uw arts.

Meer weten over pijn?

Wilt u advies of een behandeling? Maak dan een afspraak. Mail naar praktijk@fysiotherapeuten-velp.nl of bel ons op 026-365 3611.

Ga terug naar Fysioconsult voor meer klachten en aandoeningen.